⚗یکی از آزمایش های نمایشی وجالب شیمی واکنش سولفوریک اسید با شکر میباشد.این واکنش دهیدراته کردن (آبگیری) شکر توسط سولفوریک اسید است.⚗
وسایل و مواد مورد نیاز
۲- سولفوریک اسید
شرح آزمایش
آزمایش بسیار ساده است .کافی است کمی شکر را در یک بشر بریزید وسپس به آن اندکی سولفوریک اسید غلیظ بیفزایید البته می توانید کمی آب نیز به شکر بیفزایید یا به عبارتی از محلول خیلی غلیظ آن استفاده کنید.سولفوریک اسید در مدت زمان بسیار کوتاهی طی یک واکنش به شدت گرما زا شکر را دهیدراته می کند. که نتیجهی آن گرما ،بخار آب وبخاری از اکسیدهای گوگرد است. جدا از بوی گوگرد بوهایی شبیه به کارامل نیز استشمام می کنید. نهایتا شکر سفید به شکل استوانه ی سیاه رنگ از کربن به خارج از بشر فوران می کند.
شکر یک کربوهیدارت است که وقتی آب ازمولکول آن حذف شود فقط کربن می ماند .این واکنش از دسته واکنش های حذفی است.
هنگام آزمایش ،نکات ایمنی را حتما رعایت کنید
هنگام کار با سولفوریک اسید غلیظ دستکش وعینک ایمنی را فراموش نکنید
مسلما اگه آزمایش زیر هود انجام شود خیلی بهتر خواهد بود.
